אורלי חנות אורטופדיה לייצור מדרסים
להתייעצות עם מומחה
דברו איתנו שלחו פנייה

איך לטפל נכון בכאבים בברכיים

איך לטפל נכון בכאבים בברכיים

כאב ברכיים עשוי להיות כאב עוצמתי משבית שיכול להיגרם ממגוון סיבות כגון שחיקת סחוס, דלקת מפרקים ניוונית, פציעת ספורט, תאונה או כחלק מתהליך ההזדקנות. הכאב עשוי להופיע בבת אחת או להתגבר עם הזמן ואנשים שונים יסבלו ממגבלות שונות בעקבות הכאב לרבות מגבלות תנועתיות ופגיעה בתפקוד, ברך נפוחה, דלקתית ואדומה או נוקשה במיוחד.
חשוב לא להזניח את הכאב בברכיים כי הוא עשוי לייצר פגיעה תפקודית קשה וחשוב לגשת לאבחון רפואי ולבדוק מה ניתן לעשות על מנת להפחית את הכאב ולשפר את התנועה.

מה הקשר בין משקל לבעיות ברכיים?

קיימות דרכים שונות להיאבק בבעיות או כאב ברכיים. הראשונה היא להפחית משקל במידה ומדובר בבעיה של משקל עודף המייצר עומס על הגוף והיות והברכיים תורמות רבות בנשיאת הגוף, הרי כשמדובר במשקל עודף עליהן לשאת יותר ולכן – הפחתה במשקל יכולה להקל עליהן במשימתן.
דרך נוספת היא להתמיד בפעילות גופנית מותאמת ליכולות, כיוון שבאמצעות אימון גופני ניתן לחזק הן את השרירים והן לשפר את היציבה והגמישות שחיוניים בשיפור מצב הברכיים. פעילויות גופניות כמו רכיבה על אופניים או שחייה נחשבות למומלצות במיוחד כל עוד הרכיבה מבוצעת על אופניים מותאמות והשחייה טובה כי במים משקל הגוף לא מהווה פקטור וקל יותר לבצע תנועות שקשה לבצע מחוץ למים.
פיזיותרפיה נחשבת לאופציה מצוינת להתמודד עם כאבים בברך ובעיות ברכיים כאשר בטיפול פיזיותרפיה המטופל מתרגל מתיחות ותרגילים הנועדו לקדם את טווח התנועה ולשפר את הגמישות והיציבות וחשוב להתמיד בתרגילים ולדייק בביצוע התנועות.
במקרים שונים יינתנו גם מרשמים לתרופות נגד כאבים או זריקות להשגת אפקט אנטי דלקתי, אבל אלה לרוב לא מטפלים במקור הבעיה אלא רק בסימפטום.

המדרס שעושה הבדל

יש קשר הדוק בין כאבי גב, קשיי יציבה לכאבים ברכיים ולכן שימוש במדרסים יכול לסייע לבעיות שונות ולהקל על הכאב. לעיתים מדובר בבעיה שקשורה בהתרחבות העצם או עצם בולטת. חשוב שהמדרס יהיה מותאם באופן אישי ויהיה גם איכותי מבחינת הרכב השכבות, עובי, דחיסות לצורך שחרור הלחץ כדומה בהתאם לסוג הבעיה. מדרסים אורטופדיים בהתאמה אישית יכולים לסייע גם ביציבה וגם בתנועה ובפעילות הגופנית שתבחרו לבצע. כדאי גם להימנע מפציעות פוטנציאליות ולא לקחת סיכונים באתגרים שונים במידה ואתם סובלים מכאבי ברכיים לצמצום האפשרות לנזק עתידי.
כדאי לנסות גם את השיטות השונות שיש לרפואה המשלימה להציע לכם כמו דיקור סיני, רפלקסולוגיה ובמידת הצורך גם שימוש באביזרי הליכה במידה והמצב מחמיר ואתם מעוניינים להפחית עומס מהברכיים.

מתי ניתוח להחלפת מפרק הברך נכנס לתמונה?

במקרים בהם משככי הכאבים לא עוזרים או שמדובר בבעיה המחריפה ומגבילה את התפקוד לרבות כיפוף הברך או ירידה, עלייה במדרגות והליכה, ניתן לשקול ביצוע של ניתוח החלפת מפרק הברך. קיימות שתי אופציות – החלפת מפרק חלקית או החלפת מפרק מלאה, כאשר המנתח יגבש החלטה על פי התנאים השונים איזה סוג ניתוח יתאים ובמהלכו החלק הפגוע יוחלף במשתל מלאכותי כאשר יש חשיבות רבה לפנייה למנתח המתמחה בתחום שעושה שימוש בטכניקות מתקדמות וגם במשתלים העומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר ובכל מקרה, יש להיערך לכך שלאחר הניתוח יש גם תהליך שיקומי הכולל פיזיותרפיה, החלפת תחבושות ומגבלות שונות עד התאוששות וחזרה לשגרה בתקווה שהחזרה לשגרה תהיה עם פחות כאב וביצועים גבוהים יותר הודות להחלפת האזור הפגוע במשתל מלאכותי.