הולפוס בכף הרגל

מה זה הולפוס בכף הרגל? כיצד זה מתפתח? מהם התסמינים הנלווים לבעיה וכיצד ניתן לטפל בה?

הולפוס או קשת קמורה היא למעשה סיטואציה של חוסר איזון בקבוצות השרירים השונות המצויות בכף הרגל. סיטואציה זו עשויה להוביל לכיפוף יתר של כף הרגל ולגרום ליצירת קשת גבוהה בגב כף הרגל. אנשים הסובלים מהולפוס , מתמודדים עם חוסר יציבות של מפרקי הקרסול והדבר מוביל לעומס יתר של משקל הגוף על הכריות הקדמיות המציות בכפות הרגליים ולהפרעות וקשיים בהליכה.

הולפוס בכף הרגל – כיצד היא נגרמת?

קשת קמורה עשויה להופיע גם אצל ילדים וגם בקרב מבוגרים, כאשר על פי ההערכות המקצועיות כ-10% מכלל האוכלוסייה מתמודדת עם הבעיה. ברוב המקרים, הולפוס בכף הרגל נוצרת כביטוי של בעיה נוירולוגית, ולכן, כאשר מאבחנים קשת קמורה בכף הרגל, קיימת חשיבות רבה לבירור רפואי מעמיק לצורך שלילת בעיות והפרעות נוירולוגיות. יחד עם זאת, חשוב לציין שתופעת זו עשויה להופיע אצל ילדים ומבוגרים גם ללא מחלות רקע ובמקרים מסוימים היא פועל יוצא של שבר או נקע חוזר של הקרסול.

מהם התסמינים הנלווים לקשת קמורה?

אנשים המתמודדים עם קשת קמורה עשויים לסבול ממספר תסמינים המתפתחים לאורך זמן, וביניהם: כאבים תדירים בצד החיצוני של כף הרגל ובקדמת כף הרגל, היווצרות יבלות בכריות כף הרגל, חוסר יציבות בהליכה המובילה להפרעות וקשיים בהליכה ועמידה, היווצרות דורבן בכף הרגל בעת דריכה, וזאת לצד בעיות רפואיות מורכבות יתר כגון: נקעים תדירים של הקרסול, שברי מאמץ, היווצרות דלקות בגידים ודלקת כרונית של מפרק הקרסול וכריות כף הרגל.

יחד עם זאת, חשוב לציין שהימצאותה של קשת גבוהה בכף הרגל אינה בהכרח מעידה על הולפוס ובמקרים מסוימים היא איננה מלווה בתסמינים ולא מובילה להפרעות וקשיים בהליכה ועמידה. אנשים המתמודדים עם קשת גבוהה בכף הרגל עשויים להתמודד עם קושי במציאת נעליים מתאימות למבנה כף הרגל והם נדרשים להתאמת נעליים אורטופדיות.

חשוב לדעת: מכיוון שלא ניתן למנוע מצבי התפתחות של קשת קמורה, חשוב להיות ערניים בכל הנוגע לתסמינים המופיעים לעיל ובמידת הצורך לקבלת טיפול רפואי.

כיצד מטפלים בהולפוס בכף הרגל?

בפתח הדברים נציין שכל טיפול נועד לפתרון הבעיה אלא למטרות מניעת תסמינים ובכדי לאפשר לאנשים המתמודדים עם קשת קמורה לבצע פעולות הליכה ללא תחושת כאב. במקרים בהם מדובר בעיוות קל של כף הרגל, לא נדרשת התערבות כירורגית והטיפול המוצע הוא במסגרת טיפולי פיזיותרפיה המסייעים לחיזוק שורשי כף הרגל ובמסגרת קבלת טיפול אנטי דלקתי למניעת דלקות בכף הרגל. במקרים מורכבים יותר מומלץ לשקול הליך ניתוחי המיועד לשינוי מבנה כף הרגל.

שימו לב- התאמת מדרסים לאנשים המתמודדים עם הולפוס בכף הרגל, מסייעת רבות לפיזור המשקל על פני כף הרגל ובכך מסייעת להפחתת העומס הנוצר על קדמת כף הרגל. אורלי אותרופדיה הינו מכון אורטופדי בתל אביב המייצר מדרסים לאנשים הסובלים מקשת קמורה.